af Henrik Jensen
29. marts 2018 13:11

Der er stadig flere og flere der benytter en godkedelsesmekanisme mere end bare at logge ind til en applikation såsom Dynamics CRM.
Kært barn har mange navne, så lad os lige få dem på plads: MFA, 2FA, Multi-Factor Authentication, Two Factor Authentication, 2-faktor-sikkerhed, Totrinsgodkendelse...og sikkert flere endnu.
Der er flere metoder som kan benyttes, såsom at man modtager en SMS med en kode når man logger ind til et system eller server.
Den metode man ser mere og mere er en hvor man har en App på sin telefon. Ofte er det den mest simple. En sådan App kan f.eks. være Microsoft Authenticator. Den fungerer således:
- Du foretager login til en applikation (f.eks. CRM) eller en server.
- På din telefon modtager du en besked, som du godkender eller afviser.
- Godkender du meddelelsen får du adgang til applikationen eller systemet.
De enkelte applikationer kan opsættes på forskellig vis. Hvis man arbejder med Microsoft i skyen, f.eks. Dynamics CRM, SharePoint eller andre, så kan MFA opsættes via Office 365 Portalen.
Hvis man ønsker at benytte MFA på sine onPremise-systemer og infrastruktur, kan dette lade sig gøre ved brug af Active Directory Federation Server (ADFS). Læs mere om de mange muligheder og konfigurationer (Engelsk PDF-dokument (9 MB)): Multi-Factor Authentication Documentation...
Jeg kan ligeledes anbefale følgende læsning (Engelsk): Getting started with Azure Multi-Factor Authentication in the cloud...
Hvilke applikationer understøtter ikke MFA? Der er faktisk en del. I forhold til Dynamics CRM kan nævnes Kingswaysoft og ClickDimensions.
af Henrik Jensen
29. marts 2018 09:25
Så er det ved at være tid til den store opdatering af kunder som benytter Dynamics 365 Online.
Normalt kan man udskyde en opdatering, men ikke denne gang. ALLE vil blive opgraderet til version 9.0.2. Det sker således:
- Alle med version 8.x opgraderes den 2. april til version 9.0.2, også selv om man har angivet en senere dato for opdateringen.
- Alle med version 9.0.1 vil blive opdateret fra den 7. april til version 9.0.2
Der er mange ændringer og nyheder i v9. For at se hvilke ændringer der er og hvilke ting som udgår, kan man se dette i følgende dokument 222-siders (Engelsk): Spring '18 Release Notes...
Læs mere om den officielle annoncering (Engelsk): Information about the upcoming Dynamics 365 Update 9.0.2...
af Henrik Jensen
19. marts 2018 08:33
Igennem den seneste tid har Microsoft implementeret en række sikkerhedsmekanismer i CRM (online og onpremise), herunder session timeout. Advarsel før timeout. Indstillinger som man kan styre via Systemindstillinger eller via PowerShell.
Sikkerhedsmekanismerne gælder primært for Dynamics 365 version 8.1 og nyere. CRM 2015 er delvist omfattet.
Man kan lave indstillingerne i Indstillinger, Administration, Systemindstillinger i fanen Generelt.

Læs mere om indstillingerne her: Forbedringer af sikkerheden: Brugersessions- og adgangsstyring...
af Henrik Jensen
18. marts 2018 08:39
Primo april 2018 vil Microsoft frigive en opdatering (9.0.2) til Dynamics 365 Online. I denne opdatering er der en hel række nyheder. Læs mere om nyhederne her: Komplette applikationer, der fungerer godt enkeltvis og endnu bedre sammen...
Ud over en forbedret brugerflade så frigives også et nyt produkt med navnet Dynamics 365 Business Central. Produktet vil være tilgængeligt fra 2. april 2018, i 14 sprog, herunder på Dansk.
Dynamics 365 Business Central har til formål at nedbryde siloerne og grænserne mellem forretningssystemer såsom CRM og ERP, men også Power BI, PowerApps og andre. Dynamics 365 Business Central vil tilbyde et system som går på tværs af systemer og teknologier.
Læs mere om Dynamics 365 Business Central (Engelsk): Dynamics 365 Business Central...

af Henrik Jensen
16. marts 2018 08:29
Henrik Kappel fra Wikap har tippet mig om et blogindlæg som kommer omkring problemer med opgradering fra Dynamics 365 v8.2 til 9.0.
Jeg har efterfølgende efterprøvet dette, og kan bekræfte at der er en række problemer, såsom:
- Fejl vedr. dokumentstyring (åbne dokumenter fra CRM på SharePoint)
- Manglende funktionalitet på Opportunity, Kundeemne og andre steder hvor bl.a. knapper ikke fungerer
- Field Service opgraderes ikke
- Scriptfejl
Ovennævnte fejl har jeg selv konstateret, men der er flere fejl som andre har fundet. Læs mere herom (Engelsk): Don't upgrade to Dynamics 365 Version 9.0 if you are on 8.2 - A number of things will fail...
Microsoft har erkendt en række af fejlene og er i gang med at rette disse.
Hvis man er rendt ind i problemerne kan man oprette en sag hos Microsoft, som så vil rette fejlene.
af Henrik Jensen
14. marts 2018 10:44

Tirsdag den 13. marts 2018 deltog jeg i et CRMUG Danmark-event, som denne gang blev afholdt hos Stark i Odense.
Der var som sædvanlig nogle spændende emner på bordet, såsom Microsoft Fast Track (en hurtig måde at komme i skyen på), GDPR (Persondataforordningen).
Jeg havde et indlæg om Dynamics CRM til Outlook, hvor jeg gennemgik App'en på godt, men desværre, mest på ondt. Der er rigtig mange udfordringer med såvel Plugin'en og App'en til Outlook i øjeblikket.
Microsoft har ændret strategi vedr. Plugin'n til Outlook (Læs mere: Dynamics 365 til Outlook udgår alligevel ikke med Dynamics 365 v10...), som fortsætter. Da det er alment kendt at der er problemer med Plugin'n, og at der også er problemer med App'en, kan man frygte at det vil skabe endnu flere problemer, men det har Microsoft en løsning på, nemlig ved at bruge følgende matematiske formel:

Her er min PowerPoint-præsentation fra eventen: CRMUG - Dynamics App til Outlook.pdf (563,82 kb)