Optimering af ydelsen i MS CRM 4.0

I mine mange år som CRM-specialist har jeg set lidt af hvert, men en ting falder særligt i øjenene når jeg besøger forskellige virksomheder, og det er den store forskel i hastigheden hvormed MS CRM kører - altså ydelsen! Nogle virksomheder har et særdeles velkørende system mens andre har et meget langsomt CRM-system, og det kan der være mange forskellige årsager til.

Et succeskriterie, set fra en brugers synspunkt er, at have et velkørende system, ellers mister brugerne interessen og tilliden for systemet.

I denne artikel vil jeg komme med følgende anbefalinger, som er baseret på mine egne erfaringer.

  1. Sørg for, at du har den nyeste opdateringspakke (rollup) til Microsoft Dynamics CRM 4.0. Når du gør det, kan du være sikker på, at den dårlige ydelse ikke er forårsaget af et kendt problem.
     
  2. Sørg for at din SQL Server kører optimalt. Jeg ser ofte at CRM-databasen aldrig er optimeret, og mange gange kører med en gigantisk logfil.
    Læs om optimering af logfilen...
     
  3. Hvis brugerne arkiverer mange dokumenter i MS CRM kan den korrekte indstilling af indeksering (sprog, databaser) spille en vis rolle.
    Læs hvordan du reetablerer indekses... 
    Læs hvordan du indstiller Dansk ordidentifikator (Word Breaker)...
     
  4. Microsoft har udgivet en hvidbog, der indeholder en række "best practice" for optimering og vedligeholdelse af MS CRM. Den indeholder retningslinjer for optimering af Klienter, Application og Database, og kan hjælpe dig med at løse en række problemer med ydeevnen. Der står rigtig meget i hvidbogen, og meget af det kan være vanskeligt at forstå...men man kan lære rigtig meget af at gennemgå hvidbogen. Du kan downloade hvidbogen herunder ().

MSCRM4_Optimizing_and_Maintaining.pdf (796,59 kb)

Held og lykke med optimeringen!

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016
    • Microsoft Dynamics 365

Ikoner:
    • Icons8

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016
    • Krav og opsætninger Dynamics 365

JScript eksempelkode:
    • Javascript API-reference
    • Javascript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Liste med værktøjer til MS CRM
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Visual Studio, SSIS og Kingswaysoft
    • Visual Studio 2017
    • Dataværktøjer (SSIS) 2017
    • Kingswaysoft
    • SSIS Navnekonventioner

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.