SRS Data Connector - hvordan fungerer den?

Alle rapporter i MS CRM håndteres af Microsoft SQL Server Reporting Services (SRS), og fysisk er dataene således placeret på SQL Server. SRS er et separat program, som du kan installere på en anden server end SQL Serveren eller MS CRM-serveren, og derved få adgang til CRM-rapporterne. MS CRM skaber forbindelse til SRS ved hjælp af Reporting Services webadresse, som angivet under installationen.

Hvornår bruges SRS Data Connectoren?

I en normal MS CRM-installation er SRS Data Connector ikke nødvendigt, men hvis man har opsat adgang til MS CRM via Internettet (IFD - Internet Facing Deployment) skal man bruge SRS for at kunne benytte rapporter når man tilgår MS CRM via Internettet.

Hvad gør SRS Data Connectoren?

Når man er logget på sin computer direkte på firmaets netværk, vil man blive godkendt ved brug af Kerberos, som en teknik til at håndtere ens sikkerhedsroller, som bl.a. indeholder hvad man har ret til på netværket samt meget andet. Når man så benytter en applikation i firmaet, såsom MS CRM, vil Kerberos træde i karakter, og håndtere ens sikkerhedsrolle, og derved skabe adgang.

Kerberos handler altså bl.a. om at håndtere ens identitet mellem systemer. Således også når man - fra MS CRM - benytter rapporter, som jo ligger i et andet system (SQL Server).

Når du tilgår MS CRM via Internettet gøres dette ved brug af Forms Authentication, altså login via en formular. Og det er her at SRS Data Connectoren skal være installeret, for at du kan få adgang til rapporter. Og er den det vil alt Kerberos-tingene blive håndteret, og rapporterne bliver tilgængelige.

Rent teknisk handler det om at den Application Pool (CRMAppPool), som findes på webserveren, der hvor MS CRM er installeret, skal have adgang til SQL Serveren, og det er det SRS Data Connectoren håndterer.

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016
    • Microsoft Dynamics 365

Ikoner:
    • Icons8

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016
    • Krav og opsætninger Dynamics 365

JScript eksempelkode:
    • Javascript API-reference
    • Javascript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Liste med værktøjer til MS CRM
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Visual Studio, SSIS og Kingswaysoft
    • Visual Studio 2017
    • Dataværktøjer (SSIS) 2017
    • Kingswaysoft
    • SSIS Navnekonventioner

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.