Fejlende arbejdsprocesser (workflows) på MS CRM 2011 Online

af Henrik Jensen 12. august 2013 17:10

I den sidste uge har jeg oplevet fejl på arbejdsprocesser (workflows) på MS CRM 2011 Online. Fejlen bestod i, at disse ikke eksekverede.

Jeg har tidligere oplevet dette i MS CRM 4.0, men ikke i MS CRM 2011, ej heller i MS CRM 2011 Online. I datidens MS CRM 4.0 har jeg bl.a. lavet et job som jævnligt genstartede den asynkrone service (den gang var der jo kun 1 asynkron service). Dette netop af samme årsag.

De jeg fik fejlen på MS CRM 2011 Online kontaktede jeg Microsoft Support. Næste dag kontaktede de mig så vi kunne kigge på problemerne...men nu fungerede alle mine arbejdsprocesser (workflows). Jeg kunne se af disse eksekverede på samme tid, og antog derfor at en service var blevet genstartet, og det bekræftede support-teknikeren mig i. Han sagde endvidere at årsagen var en deadlock, som forårsagede at alle arbejdsprocesser stoppede. Af samme årsag bliver de asynkrone services genstartet 1 gang i døgnet på Microsoft's hostingcenter.

...så må man bare håbe, at hvis man har arbejdsprocesser der sender e-mails, som er afhængig af at en bestemt bruger (typisk den der har eksekveret arbejdsprocessen), at brugeren hurtigt får opstartet sin Outlook...men hvordan pokker skal man dog vide det? Man får jo ingen advarsel om at ens arbejdsprocesser ikke eksekverer.

Hvis man har arbejdsprocesser, som sender e-mails, vil den bedste løsning være at have en E-mail Router opsat til at håndtere disse, så man ikke er afhængig af en brugers Outlook.

Link til Microsoft Support (MS CRM 2011 Online): Microsoft Support...

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Værktøjer til MS CRM:
    • Liste med værktøjer til MS CRM

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016

JScript eksempelkode:
    • JScript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.