COMPUTERWORLD: Hvorfor ender vi altid i specialprogrammerede it-løsninger? - de giver så mange problemer

af Henrik Jensen 31. august 2018 16:20

Jeg faldt over en artikel i Computerworld, som kommer omkring en ting som meget ofte sker når man indfører ERP- og CRM-systemer, nemlig at man krøller systemerne om til en sommerhat...altså at man tilpasser systemerne overdrevet meget og plaster dem til i programmering.

Konsekvensen er ofte, at man har svært ved at opdatere/opgradere systemerne, fordi man enten ikke har tilpasset efter "Best Practice" eller har programmeret systemet med standarder som ikke længere er gyldige (ændringer af objektmodel eller syntakser).

Artiklen kommer også omkring en ting, som jeg ofte støder på, nemlig at man ikke rydder op efter sig..altså sletter felter, formularer, visninger, programmering mv. når de ikke længere skal bruges.

Jeg kommer ofte ind i Dynamics CRM-projekter med det formål at få systemet ind på rette spor, og få gjort tingene på den bedst mulige måde og efter de gældende standarder. En del af disse er indeholdt i artiklen.

Hvorfor går det galt?

I de fleste tilfælde går det galt fordi der ikke er mennesker med rette kompetencer og erfaring i projekterne.

Et eksempel som jeg ofte støder på er, at virksomheden sætter udviklere, uden Dynamics CRM-erfaring, til at programmere i Dynamics CRM. Det der så sker er at programmører gør det som den enkelte finder sig bedst tilrette med, men som ikke nødvendigvis overholder CRM-standarder. Det er så bare et spørgsmål om tid før korthuset braser sammen, og der skal laves en kraftig, og dyr, oprydning.

Jeg vil anbefale at tage et kig på artiklen (Dansk): Hvorfor ender vi altid i specialprogrammerede it-løsninger? - de giver så mange problemer...

Bliv medlem af CRMUG DK

De regionale afdelinger i CRMUG giver mulighed for a mødes med andre medlemmer af CRMUG i dit lokalområde. Hermed får du mulighed for at mødes ansigt til ansigt og vidensdele med andre brugere af Microsoft Dynamics CRM i dit område.

Læs mere den Danske afdeling af CRMUG...

Om Henrik Jensen

Jeg har altid fingeren på pulsen når det drejer sig om Microsofts produkter & teknologier, og især når det handler om Microsoft Dynamics CRM.

Henrik Jensen

Jeg har arbejdet professionelt i IT-branchen mere end 25 års, deraf mere end 18 år med CRM-systemer, og samtidig indehaver af mere end 50 Microsoft-certificeringer.

Mobil: +45 20 300 300
E-mail: hj@easyconsult.dk

EASYConsult ApS

Læs mere...

Downloads, værktøjer, installation og JScript

Downloade komponenter til MS CRM:
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016

Liste over Opdateringspakker (Rollups):
    • Microsoft Dynamics CRM 4.0
    • Microsoft Dynamics CRM 2011
    • Microsoft Dynamics CRM 2013
    • Microsoft Dynamics CRM 2015
    • Microsoft Dynamics CRM 2016
    • Microsoft Dynamics 365

Ikoner:
    • Icons8

Krav og opsætninger til installation:
    • Krav og opsætninger MS CRM 2011
    • Krav og opsætninger MS CRM 2013
    • Krav og opsætninger MS CRM 2015
    • Krav og opsætninger MS CRM 2016
    • Krav og opsætninger Dynamics 365

JScript eksempelkode:
    • Javascript API-reference
    • Javascript eksempelkode

Diverse værktøjer:
    • Liste med værktøjer til MS CRM
    • Sysinternals
    • PowerShell og MS CRM 2011

Visual Studio, SSIS og Kingswaysoft
    • Visual Studio 2017
    • Dataværktøjer (SSIS) 2017
    • Kingswaysoft
    • SSIS Navnekonventioner

Månedsliste

Forbehold

Alt hvad du læser på denne blog er alene udtryk for mine egne holdninger og meninger, og kan ikke henføres til andet end som så.

De løsninger jeg fremstiller på denne blog er ikke nødvendigvis testet i et driftsmiljø. Hvis du gør brug af mine løsninger er det på eget ansvar.